Hoe zorg je voor een versnelling van de verduurzaming in de creatieve- en cultuursector? Vertegenwoordigers sector breed starten bij de basis: spreek dezelfde taal.
Vandaag lanceren de Federatie Cultuur, Kunsten ‘92 en de Taskforce culturele en creatieve sector het kennisplatform ACTIE als cultuur met als doel het proces van verduurzaming in volle breedte te versnellen. Er zijn al veel goed initiatieven en innovaties, maar recente studies (o.a. van de Boekmanstichting) laten zien dat er meer nodig is.
De sector is nauw verweven met de maatschappij en staat in direct contact met iedereen in Nederland. Er wordt grote urgentie en verantwoordelijkheid gevoeld voor verduurzaming en klimaat en het creëren van bewustwording rondom dit onderwerp. Om de betrokken partijen uit deze diverse sector van elkaar te kunnen laten leren, is het belangrijk kennis te delen. Een van de voorwaarde hiervoor is het spreken van dezelfde taal.
Naar aanleiding van verschillende gesprekken met stakeholders binnen en buiten de sector zijn vijf werkgebieden geformuleerd waarop ingezet gaat worden: verduurzamen van Accommodaties en omgeving, Communicatie en bewustwording van het publiek, Transport en reisbewegingen, Interne Bedrijfsvoering en Externe Partners en sponsoring. Deze vijf werkgebieden vormen onze gezamenlijke pijlers van ‘ACTIE’. Hiermee bieden we makers, creatieve ondernemers en instellingen richtlijnen, suggesties en aandachtspunten om direct aan de slag te kunnen en kennis uit te wisselen.
Bezoek www.actieincultuur.nl voor meer informatie.